Ako Amazon vyrástol za menej ako 30 rokov

Spoločnosť Amazon sa bezpochyby stala jednou z najvplyvnejších a na svete najznámejších nadnárodných technologických spoločností. Odkedy ho Jeff Bezos v roku 1994 založil ako internetový obchod na predaj kníh, rýchlo rástol a rozšíril sa aj do ďalších odvetví. Dnes predstavujú knihy iba jeden z mnohých produktov, ktoré môžete zakúpiť alebo predať na Amazone; ďalšími sú softvér, videohry, elektronika, hračky, oblečenie a šperky, nábytok a dokonca aj potraviny.

Okrem internetového obchodu patria do portfólia Amazonu aj cloud computing, digitálne streamovanie a umelá inteligencia. Produkuje dokonca aj svoje vlastné elektronické zariadenia (Kindle, Echo, Fire Tablet/TV/OS), má vlastné vydavateľstvo a filmové/televízne štúdio.

Tržby spoločnosti dosiahli v roku 2019 viac ako 280,5 miliardy amerických dolárov.

Amazon na internete

Spoločnosť je aktívna v Amerike, Ázii, Európe a Oceánii a vlastní 18 internetových domén. Domáca doména amazon.com priláka viac ako 130 miliónov zákazníkov mesačne. Z toho dôvodu nezabudol Amazon zainvestovať veľké množstvo peňazí do serverovej kapacity svojej stránky, aby dokázala zvládať obrovskú návštevnosť – najmä počas Vianoc.

Zaujímavosťou je, že v auguste 2013 bola stránka Amazonu 40 minút nedostupná. Akokoľvek krátko sa vám to môže zdať, spoločnosť počas týchto 40 minút prišla o takmer 5 miliónov amerických dolárov z tržby.

Ďalšie fakty, ktoré by vás mohli zaujímať, pokiaľ plánujete predávať prostredníctvom Amazonu:

  1. Amazon očakáva, že v roku 2021 bude prostredníctvom jeho stránok nakupovať približne 2,14 miliardy zákazníkov.
  2. V roku 2019 predalo na Amazone až 225 000 predajcov tovar v hodnote viac než 100 000 amerických dolárov!
  3. Na Amazone sa každú hodinu predá tovar v priemernej hodnote17 miliónov amerických dolárov.

Kto sú vaši konkurenti?

Aby ste mohli dosiahnuť na zahraničnom trhu úspech, musíte tento trh dobre poznať. Preskúmajte ho, zistite si trendy, spoznajte cieľového zákazníka. Spoznávaním svojich konkurentov sa môžete dozvedieť naozaj veľa – zistite si, kto patrí medzi najvplyvnejších predajcov vo vašej triede na konkrétnom trhu, čo a ako robia, aké majú ceny atď. Ak je to možné, nájdite si odvetvie, ktoré bude vyhovovať vašim záujmom; odvetvie, ktoré priláka veľa zákazníkov.

Vytvorte si vlastný obchodný plán

Aby ste mohli predávať na Amazone, potrebujete mať pripravený obchodný plán – ten by mal zahŕňať váš cieľ, analýzu trhu, finančný plán, stratégiu odbytu a marketingu a samozrejme zoznam produktov a služieb, ktoré ponúkate. Akonáhle spoznáte svojich konkurentov, inšpirujte sa nimi a vytvoriť si obchodný rozpočet, naplánujte a načasujte si obchodné aktivity, ktoré vám pomôžu dosiahnuť na Amazone tie najlepšie výsledku.

Nájdite si dodávateľov

Je viacero spôsobov ako sa dostať do styku s dodávateľmi – buď môžete skúsiť tých známejších (AliExpress, Alibaba, atď.), alebo môžete skontaktovať lokálnych dodávateľov na veľtrhoch alebo prostredníctvom vyhľadávača Google.

Uistite sa, že svojho dodávateľa dobre poznáte – spojte sa s nimi telefonicky, e-mailom alebo navštívte osobne ich kancelárie či prevádzky. Vďaka tomu sa budete môcť nielen uistiť, či sú dodávatelia seriózni, ale budete môcť aj rokovať o cenách produktov, minimálnych objednávkach, skontrolovať kvalitu produktov, dozvedieť sa niečo o nákladoch na prepravu atď.

Zaregistrujte sa na Amazone

Na Amazone sú k dispozícii sú dva druhy účtov:

  1. Individuálny predajca – zahŕňa základné funkcie. Za registráciu vám nebude účtovaný žiadny poplatok, avšak za každý produkt, ktorý predáte, vám bude zaúčtovaný 1 dolár.
  2. Profesionálny predajca – zahŕňa viac funkcií. Každý mesiac vám bude účtovaný poplatok 39,99 dolárov.

Odporúča sa začať s predajom na Amazone ako individuálny predajca a keď vám narastú tržby, môžete si účet vylepšite na účet profesionálneho predajcu.

Môžete si takisto objednať službu FBA (Fulfillment by Amazon – odbavenie spoločnosťou Amazon) To znamená, že Amazon bude skladovať vaše produkty, starať sa o vaše objednávky a zákaznícku podporu.

Pripravte si zoznam vašich produktov a optimalizujte ich

Pripravte si kvalitné fotografie s vysokým rozlíšením, ktoré budú dobre propagovať vaše produkty. Tieto fotografie môžete získať od svojich dodávateľov, alebo si zaobstarať svoje vlastné (odporúčame vám, aby ste si nechali fotografie vyhotoviť profesionálne). K opisu produktu môžete pridať až 7 fotografií – dajte si preto záležať, aby boli na fotografiách viditeľné všetky dôležité vlastnosti produktu a to zo všetkých podstatných uhlov.

Takisto nezabudnite vytvoriť kvalitné a informatívne popisy produktov, ktoré zákazníkov presvedčia, aby si ich zakúpili. Uveďte čo najviac informácií. Pozrite sa na opisy produktov vašich konkurentov a inšpirujte sa nimi.

Aby boli vaše produkty dobre zaradené, uistite sa, že ste použili správne kľúčové slová a použite ich v názve aj v popise.

Produkty môžete vkladať manuálne (najmä ak ponúkate menšie množstvo produktov) alebo nahrať tabuľku so všetkými položkami.

Čo znamená, že je produkt vhodný pre službu Amazon Prime?

Keď uvádzate svoje produkty na Amazon je dôrazne odporúčané, aby ste ich kategorizovali ako vhodné pre službu Amazon Prime. To znamená, že všetci členovia Amazone Prime získajú pri zakúpení vášho produktu poštovné zadarmo (odhaduje sa, že Amazon má viac než 112 miliónov členov Amazone Prime).

Pripravte si kvalitné popisy produktov v cudzích jazykoch

Akonáhle máte popisy produktov a kľúčové slová vyhotovené na profesionálnej úrovni vo vašom jazyku, budete si musieť zabezpečiť ich kvalitný preklad do cudzích jazykov, aby ste mohli svoje produkty predávať aj na vybraných zahraničných trhoch. Určite skontaktujte spoľahlivého prekladateľa a rozhodne sa vyhnite strojovému prekladu. Budete potrebovať výborný popis produktu, ktorý priláka zákazníkov a takisto správne vybrané kľúčové slová vo vybranom jazyku, ktoré vám prinesú želané výsledky.

Pravidelne dopĺňajte úroveň svojho inventáru

Keď si zákazník objedná tovar, úroveň inventáru automaticky klesne. Úroveň svojho inventáru dopĺňajte pravidelne, aby sa váš produkt zobrazoval na stránke so zoznamom produktov. Ak hrozí, že sa produkty čoskoro vypredajú, budete možno musieť prehodnotiť svoju stratégiu odbytu a objednať viac tovaru od dodávateľa/dodávateľov.

Čo hovoria zákazníci na vaše služby?

Pre zaistenie predaja sú obzvlášť dôležité pozitívne recenzie od vašich zákazníkov. Pred tým, než si zákazníci niečo kúpia, zvyknú si najprv prečítať recenzie predávajúcich aby zistili, akú s nimi mali skúsenosť ostatní zákazníci. Snažte sa získať čo najviac pozitívnych recenzií – kontaktujte svojich zákazníkov a poproste ich o spätnú väzbu.