Kým niektorí vlastníci firiem sústreďujú svoje investície do Európy a Severnej Ameriky, iných láka možnosť podnikania v arabskom svete. Je však dôležité uvedomiť si, že arabský región je kultúrne, nábožensky, eticky a geograficky veľmi rôznorodý, preto sú v arabskom svete úplne iné zvyky, ako v Európe alebo Amerike.

Arabský svet pozostáva z 22 krajín, medzi ktorými je aj Saudská Arábia. Nachádzajú sa v západnej Ázii a severnej Afrike. Pre úspešné podnikanie je veľmi dôležité, aby ste chápali kultúrne a hospodárske špecifiká každej krajiny. Okrem iného je potrebné poznať vhodnú obchodnú etiketu, vyjednávacie praktiky, a ovládať podrobnosti ohľadom pohostinnosti v krajine, ich kalendári a mnoho ďalších špecifík. A v čom je potrebné byť obzvlášť opatrný?

Pri podnikaní v arabskom svete rešpektujte rôzne kalendáre

Pracovný týždeň na Blízkom Východe sa v zásade odlišuje od pracovného týždňa v západnom svete. Keďže je v Saudskej Arábii prevládajúcim náboženstvom islam, platí, že piatok je najsvätejším dňom v týždni a poludnie je určené na modlitbu. V mnohých krajinách na Blízkom východe sú piatky a soboty dňami pracovného pokoja, ale neplatí to pre všetky oblasti.

Je treba vedieť, že hoci sa v arabskom svete (s výnimkou Saudskej Arábie) používa gregoriánsky kalendár, ešte stále ich náboženské sviatky vychádzajú z islamského lunárneho kalendára. Najdôležitejšie z nich sú Eid-al Fitr (koniec pôstu počas ramadánu) a Eid al-Adha, ktorý je koncom každoročnej púte. Ide o pohyblivé sviatky, ktoré sa určujú podľa pohybu mesiaca, preto je ťažké určitich presný dátum.Keď budete plánovať obchodné stretnutia, musíte si dávať veľký pozor na to, aby ste sa vyhli obdobiu ramadánu.

Ak plánujete uzavrieť obchod, určite pri tom uprednostnite osobnú komunikáciu.

Pre Arabov je osobný kontakt veľmi dôležitý, preto sa radšej vyhýbajte rokovaniam cez telefón alebo e-mail. Do obchodných rokovaní povinne zahrňte osobnú komunikáciu a osobné stretnutia. Vo všeobecnosti platí, že si treba stretnutia rezervovať aspoň týždeň vopred a pár dní pred stretnutím ho nutne potvrďte prostredníctvom e-mailu.

Vytvorte dobrý dojem tým, že rešpektujete miestny jazyk

Vo väčšine arabských krajín, vrátane Saudskej Arábie, je oficiálnym jazykom moderná štandardná arabčina. Arabi sú na svoj rodný jazyk veľmi hrdí, preto s ovládaním základných arabských pozdravov rozhodne urobíte skvelý dojem.

Odporúčame vám, aby ste sa naučili aspoň niekoľko základných praktických fráz, ktoré sú vhodné na každú príležitosť. Ak by však vaši obchodní partneri chceli stretnutie viesť radšej v arabčine, nájdite si dobrého tlmočníka. Tak dokážete, že obchodovanie s nimi beriete vážne a rešpektujete ich jazyk.

Podávanie rúk je v arabskom svete na stretnutiach bežnou praxou, no trvá o čosi dlhšie, než sme zvyknutí v Európe. Preto neodťahujte ruku, radšej počkajte, kým to urobí váš arabský obchodný partner. Ak obchodujete so ženami, nezabúdajte, že sú niektoré z nich ešte stále veľmi konzervatívne. Preto počkajte, kým vám samé ponúknu ruku. S podávaním ruky počkajte aj v prípade, ak ste žena a podnikáte v arabskom obchodnom svete s mužmi.

Obchodné stretnutia Arabov sú zvyčajne formálne, preto ich vždy oslovujte „pán“ alebo „pani“ v kombinácii s ich menom. Toto sa však môže líšiť a zvyky sú v každej z arabských krajín o čosi iné.

Ak obchodovanie v arabskom svete myslíte naozaj vážne, dokážete to aj tak, že si vytvoríte dvojjazyčné vizitky, a to v angličtine aj arabčine. Keďže sa jazyk zapisuje sprava doľava, dajte si pozor, aby ste logo vašej firmy umiestnili na ľavú stranu vizitky.

Ak chcete získať dôveru Arabov, staňte sa ich priateľom

Veľa Arabov má názor, že medzi osobným a pracovným životom nie je rozdiel, preto vás po tom, ako sa stanete ich obchodným partnerom, považujú za priateľa aj v osobnom živote. Práve preto Arabi o toľko viac holdujú osobným stretnutiam, na ktorých vás môžu osobne spoznať.

Je teda veľmi dôležité začať s osobným rozhovorom skôr, než sa pustíte do obchodných tém. Preto si pripravte odpovede na možné otázky o rodine, zdraví, zážitkoch z ciest alebo o vašej domácnosti. Nezabudnite však na to, že sa treba vyhýbať otázkam o ich rodinných členoch.

Keďže je v arabskom svete veľmi ťažké preniknúť do konkrétneho priemyslu alebo biznisu, je dôležité mať vo firme staršiu kontaktnú osobu resp. sponzora alebo sprostredkovateľa, ktorý vás zoznámi s obchodnými partnermi. Ide o rozšírený a všeobecne prijatý systém na Blízkom Východe, ktorému sa hovorí wasta.

V arabskom svete je častou praxou oplácanie láskavostí. Ak vás teda obchodný partner prosí o nejakú láskavosť, v každom prípade sa vám oplatí aspoň sa mu pokúsiť pomôcť. Nikdy úplneneodmietnite pomoc obchodnému partnerovi, aspoň to skúste. Akákoľvek snaha sa cení a neskôr sa vám môže oplatiť.

Buďte prispôsobiví ohľadom vášho harmonogramu

V arabskom svete má dochvíľnosť úplne iný význam ako na západe. Pri plánovaní obchodného stretnutia musíte byť ohľadom svojho času veľmi prispôsobiví, keďže vaši obchodní partneri môžu meškať 30 minút, hodinu, alebo dokonca viac hodín. Odporúča sa tento fakt jednoducho prijať, a napriek tomu preukázať rešpekt a ako dobrý hosť v každom prípade prísť na stretnutie včas.

Pre Arabov nie je denný rozvrh obchodných stretnutí dôležitý. Iba starší arabskí obchodní partneri vedú stretnutia prísne obchodne. Inak je však zvykom, že sa stretnutia začínajú krátkymi rozhovormi, ktoré netrvajú viac než 5 minút. Počas stretnutia môže dôjsť aj k prerušeniu spôsobenému používaním mobilov. Arabi aj počas stretnutí neustále komunikujú s druhými. Z ich strany to však nie je prejav neúcty. Ide o súčasť ich kultúry, ktorá je postavená na technológii.

Pri uzatváraní obchodov buďte trpezliví

Arabskí podnikatelia sa pri podnikaní ešte stále držia tradícií a konečná ústna dohoda je ich zvyčajným spôsobom uzatvárania obchodov. Hneď na začiatku je dobré povedať, žerokovací proces je naozaj pomalý a je potrebné mať veľkú mieru trpezlivosti. Okrem dlhých vyjednávaní vás čaká aj pomalá byrokracia, preto sa pripravte na množstvo stretnutí, kým obchod úplne uzavriete.

Pri vyjednávaniach sa vyhýbajte nesúhlasom s arabskými podnikateľmi, naučte sa komunikovať sofistikovane. Môžete však očakávať aj to, že vaši obchodní partneri nebudú vždy s vami priamo súhlasiť. Preto je veľmi dôležité naučiť sa čítať reč tela. Práve tá je dôležitým indikátorom a pomôže vám zistiť, ako sa vyjednávania vyvíjajú.

Rešpektujte dress code

Arabi sú v mnohých oblastiach ešte stále veľmi tradiční, preto je dôležité rešpektovať ich pravidlá obliekania. Muži vždy nosia dlhý, biely odev a károvanú červeno-bielu šatku. Pri obchodných stretnutiach si oblečte formálny oblek v tmavých farbách a ak cestujete, dôležité je pohodlné a skromné oblečenie. V každom prípade sa však vyhýbajte krátkym nohaviciam, tričkám a tričkám s krátkymi rukávmi.

Ženy v biznise by mali nosiť konzervatívne oblečenie, ktoré zakrýva väčšinu rúk až po lakte, sukne by mali siahať až po členky. Tričká a šaty by mali mať okrúhly výstrih a treba si dávať pozor, aby bolo oblečenie kvalitné a sedelo vám.

Arabi sú veľmi pohostinní a často radi dávajú rôzne dary a pozvania. Ak ste pozvaní na obed, nezabudnite pozvanie oplatiť.

Spôsob obchodovania v arabskom svete je iný

Keď obchodujete s kultúrami, ktoré sú úplným opakom toho, na čo ste zvyknutí, je dôležité čo najlepšie ich spoznať. To sa vám veľmi zíde pri úspešnom podnikaní a uzatváraní obchodných dohôd. Obchodné rokovania s arabskými obchodnými partnermi nie sú vôbec jednoduché. Situácia sa ešte viac zapletie, ak nepoznáte ich jazyk.

Pri podnikaní v Saudskej Arábii vám môže veľmi pomôcť kvalitná prekladateľská agentúra, ktorej prekladateľské služby môžu zabrániť vzniku rôznych nepríjemných situácií. Vaše podnikanie bude potom ešte úspešnejšie. Odborný preklad vášho textu vám zabezpečí presne preložený text, ktorý ešte zvýši mieru dôvery vašich obchodných partnerov voči vám.